logo

4-gas-maaling

4 gas måling af din bil i Esbjerg

4 gas måling Er et udtryk for 4 gas/luftarter der udvikles i en motor.

CO Kulilte
(kulilte) er et biprodukt af forbrændingen i motoren, for høj CO værdi betyder for meget
benzin til motoren. Måles af en udstødningsanalysator i %.

HC kulbrinte
(kulbrinte) udtryk for uforbrændt brændstof. For høj HC er udtryk for ufuldstændig
forbrænding pga. eks. Tændingsfejl.

O2 Ilt
(ilt) opstår blandt andet i forbindelse med dårlig forbrænding, mager blanding eller utæt
indsugning (stort luftoverskud).

Lampda
lampda 1.0 er udtryk for korrekt forbrænding, (lavere end 1,0 fed blanding, højere end 1,0
mager blanding)

Hvorfor el. hvornår skal en bil have 4 gas måling?

  • Hvis bilen starter, eller kører anderledes end den plejer, når den er kold eller varm.
  • Hvis bilen, med samme køre mønster, begynder at køre kortere på en tank benzin, (dog vil bilen altid kørelidt kortere på en tank benzin om vinteren!)
  • Hvis bilens motorlampe begynder at lyse. Motorlampen er typisk en gul lampe, der ligner en motorblok.
  • Hvis bilens temperaturføler stiller sig anderledes end den plejer ved varm motor.
  • Når bilen er til det obligatoriske bilsyn, bliver der foretaget en 4 gas måling.
  • Hvad giver forkerte gasser (for meget forurening)
  • Der er en mange mulige årsager til forkerte emmisions tal. Hvilket altid vil bevirke større brændstofforbrug.
  • Typiske fejlmuligheder:
  • Defekt temperaturføler.
  • Defekt lampdasonde, – en føler der sørger for at bilen får den rigtige mængde benzin.
  • Utæt indsugning, pakning, gummislange, ventil eller lignede.
  • For meget sod og aflejringer i motor og indsugningssystem.
  • Defekte indsprøjtningsventiler.
  • Fejl i bilens tændingssystem.
  • Fejl på motorens ventilmekanisme.

Kontakt os i dag

 

Du kan kan altid kontakte os på tlf: 75 13 56 22, email: christiangrundahl@bbsyd.dk eller kigge forbi vores værksted i Esbjerg centrum:


Vis stort kort