logo

Implementering af CAN-BUS i bil – Automester Esbjerg

Elektronik på moderne biler.

Moderne bilers elektronik fraviger væsentlig fra tidligere tiders biler.

Begrebet Can-bus bliver mere og mere anvendt. Can-bus forklares bedst med at der for eksempel føres en ledning rundt til alle bilens lygter, der placeres så en styreboks / relæ ved hver lygte, og så sender man et signal enten fra lyskontakt, blinklys eller bremsepedal (stoplys), dette signal opfattes eksempelvis af bilens styreboks for v. forblink pære, som reagerer på signalet.

Der er mange fordele ved at bruge can-bus systemet, besparelse på ledningsførelse, mange nye muligheder for styring, for eksempel kan man hvis der springer en baglygtepære, give bilens stoplyspære (som er væsentlig kraftigere) halv spænding, så det ser ud som alm. Baglys, samtidig vil der vises en fejllampe i instrumentpanelet.

Til gengæld er måle metoderne på can-bus anlæg væsentlig anderledes end traditionel. Signalerne som måles, er ikke så konkrete som tidlige tiders, hvor man typisk målte mellem 0 volt og 12 volt på gængse forbrugere.  Hos Automester Christian Grundahl Esbjerg  er vi altid opdateret med de nyeste målemetoder og  måleudstyr og vi har adgang til alle bilers data og el. diagrammer.

Ring og forhør nærmere hvis du har spørgsmål.
Automester Esbjerg
Telefon 75 13 56 22